FAQ (ofte stillede spørgsmål)

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)


1.Hvordan bestiller jeg nye nøgler?

Du skal kontakte Christina La Cour hos Laros på mail: clh@laros.dk

Pris afventes, da vi er igang med at forhandle ny aftale

HUSK: det er kun ejer af lejligheden, der kan bestille nye nøgler. Lejer bedes derfor kontakte udlejer, såfremt man ønsker flere nøgler.

2.Hvad gør jeg hvis jeg har låst mig ude?

Vi afventer pt. ny aftale med låsesmed

3.Hvordan skifter jeg batteri i min hoveddør?

På indersiden af døren skal du skrue den lodrette del af - skruen er i bunden og skal skrues op ad og der skal bruges en torx 20. Herefter kan du tage omslaget af og skifte de to batterier. 

4.Hvordan får jeg ladestander på min p-plads?

Hvordan får jeg ladestander på min p-plads?

Ønsker du at få opsat en ladestander på din faste parkeringsplads, skal dette organiseres igennem ejerforeningens bestyrelse. Du må altså ikke selv bestille opsætning fra en udbyder. Dette skyldes, at et elkabel skal trækkes fra din elmåler i kælderen og til din p-plads, og der skal foretages et indgreb i din elmåler. Bege dele må kun gøres af det el-firma, som kender ejendommen.

Hvis du vil bestille en ladestander, skal du derfor skrive til bestyrelsen med emnet ladestander. Du skal skrive navn, adresse, mailadresse, telefonnummer og nummeret på din p-plads. Bestyrelsens elstander-repræsentant indhenter derpå et tilbud fra ejendommens normale el-firma. Så bliver du kontaktet og kan acceptere tilbuddet.

Tilbuddet indeholder prisen for arbejdet med at trække kablet og tilslutte det til din elmåler. Desuden indeholder det normalt også levering og opsætning af selve ladestanderen. Hvis du ønsker en ladestander med abonnement, skal selve ladestanderen dog leveres af abonnementsudbyderen, og du skal i så fald selv bestille ladestanderen hos denne.

Du skal desuden betale et gebyr på ca 16.000 kr., som bliver lagt i en fælles pulje til at få lagt mere strøm ind i bygningen. Gebyret reguleres med prisindekset.

Hvis en beboer tilslutter ladestandere uden at følge ovenstående procedure, vil installationen blive taget ned igen af ejendommens el-firma for beboerens regning.

Baggrund: Den mængde strøm, som ejendommen har betalt for at have adgang til, er begrænset ud fra erfaringen om, at højest 1/3 af det potentielt maksimale forbrug foregår samtidigt. Der tages altså udgangspunkt i en såkaldt samtidighedsfaktor. Ladestandernes meget store strømforbrug antages derimod at have en samtidighedsfaktor på én. Ved opsætning af nye ladestandere er det derfor nødvendigt for ejendommen at tilkøbe adgang til mere strøm (Ampere) og samtidigt sikre, at de opsatte ladestandere er begrænset til max 11 kW sv.t. 16 A.

5.Må jeg opbevare mine SUP boards eller lign. udstyr i cykelkælderen?

Nej cykelkælderen er kun beregnet til cykler og intet andet udstyr. Alt anden opbevaring end cykler skal være i dit aflåste kælderrum eller inde i din lejlighed

6. Er der videoovervågning i p-kælderen?

Ja det er der.

Hvis du har været udsat for tyveri, røveri, overfald, indbrud eller lignende, skal du kontakte politiet med henblik på at anmelde forholdet. Du finder vejledning i mulighederne for at anmelde det relevante forhold her: https://politi.dk/anmeld-kriminalitet  

I forbindelse med din anmeldelse skal du gøre opmærksom på, at der findes videooptagelser af forholdet, og at politiet vil kunne skaffe disse optagelser ved at kontakte Tina Frydkjær fra Domis på tlf.: 72 44 44 25 (Domis' hovednummer) eller på mail: tf@domis.dk.   

Politiet vil herefter kontakte Tina Frydjær, som vil sørge for at leverandøren af videoovervågningen, sender det relevante materiale direkte til politiet.   

Det er således kun muligt at gøre brug af videomaterialet, hvis der foreligger en politianmeldelse, og det er kun politiet, der kan få udleveret videomaterialet.  

Ingen fra bestyrelsen har adgang til videomaterialet, ligesom kontaktpersonen heller ikke kan tilgå videomaterialet. 

7.Hvornår må jeg bore i væggene?

Boring i betonvægge er kun tilladt i følgende tidsrum:
Mandag til fredag: kl. 08:00 – 20:00
Lørdag: kl. 10:00 – 16:00
Søn- og helligdage: kl. 10:00 – 14:00

8.Hvordan holder jeg min altan pæn og ren?

Vi kan alle enkelt og let hjælpe med at holde vores bygning pæn og fri for alger:

  1. Rens afløbene, så de ikke løber over og ned ad facaden
  2. Fjern alger med kogende vand eller miljøgodkendt algefjerner, så som ECOstyle – AlgefriN, Algemiddel mod alger på hårde overflader. Algemidlet kan købes i forskellige byggemarkeder og planteskoler.
  3. Brug ikke højtryksrenser, da vandet vil løbe ned af bygningen og på dine naboers vinduer og altaner

9.Må jeg male mit altangulv?

Ønsker man at dække jernsplinterne i betondækket på sin altan, må man anvende:

Polyurethaen Gulvmaling, farve NCS Index 1950 farvekode S5000-N.

Malingen er vejrbestandig og kræver et minimum af vedligeholdelse.

Punkter man skal være opmærksom på:

  • Det er alene ejerne af lejlighederne, der kan give tilladelse til at altangulvene males
  • Hvad enten malerarbejdet udføres af en professionel eller beboeren selv, er det beboerens ansvar, at malingen ikke “løber” eller er synlig på ejendommens facade
  • Såfremt der sker skader på ejendommens facade, bærer beboeren selv udgiften til at få malingen fjernet.

10.Der er kabelbakker i mit kælderrum, må jeg bruge dem til opbevaring?

Nej, det må du ikke. Vi har haft besøg af fagfolk, som advarer om, at vi ikke skal opbevare ting på kabelbakkerne i og uden for vores depotrum i kælderen. De kan ikke holde til det, og der er risiko for, at de ledninger, der løber i dem, også bliver beskadiget.

11.Hvor kan jeg vaske min cykel?

På bagsiden af storskraldsrummet er der et rum til cykelvask - du skal benytte samme nøgle som til storskraldsrummet. 

12.Er der et sted hvor jeg kan lave små reparationer?

Ja på bagsiden af storskraldsrummet er der et fælles værksted. Du benytter samme nøgle som til storskraldsrummet.

13. Hvad gør jeg hvis der opstår brand i bygningen?

Læs vores brandinstruks som ligger under dokumenter her på hjemmesiden

14. Jeg har overtaget en p-plads med ladestander, hvad gør jeg?

Overtager du en p-plads, hvor der allerede er installeret en el-lader, skal denne tilsluttes til din egen elmåler. Der skal sandsynligvis trækkes et nyt kabel. Du skal derfor kontakte bestyrelsen. 

Det er ikke tilladt, at du selv kontakter en elinstallatør for at få at ændret noget i el-installationerne på p-pladsen eller i din elmåler.